Type to search

Uncategorized

2 måder at blive mere bæredygtig på

Share

Bæredygtighed fylder mere og mere i samfundet og bliver i stigende grad en determinerende faktor for mange virksomheder i både udvælgelsen af samarbejdspartnere og i potentielle fremtidige kunder. Dog er enkelte brancher præget af en besværlig måde at overgå til bæredygtige processer, grundet deres kerneydelse, der hovedsageligt består af enten fjernenergi, kemikalier eller andet skadeligt for miljøet. Det kan i samme forbindelse skade deres eksterne associationer fra kunderne, da de ikke kan se en miljømæssig indsats fra virksomheden. Omvendt kan virksomheder benytte trenden omkring bæredygtighed og miljømæssig opmærksomhed til at generere vækst, hvis man er ude i god nok tid. Vi tager her et kig på to måder at gøre sin forretning mere bæredygtig på.

Køb svanemærket produkter

Mange kender sikkert det lille grønne mærkat, der visualiserer en svane, der sidder på mange af de produkter der forhandles i de forskellige forretninger rundt omkring i landet. Men de færreste ved måske hvad mærket står for? Svanemærket er det officielle miljømærke i hele Norden og har myndighedernes opbakning. Mærket blev stiftet af Nordisk Ministerråd i 1989 og er en af to officielle miljømærker i Danmark sammen med EU-Blomsten. Mærket giver en formel anerkendelse af produktet og dets intentioner om at gøre en forskel for miljøet. Derfor ville det give god mening, set fra et miljømæssigt standpunkt, at favorisere svanemærkede produkter, hvis du som forbruger ønsker at gøre en forskel for miljøet. Her kan du f.eks. indenfor rengøringsverdenen vælge produkter fra Dansk Industri Supply, der garanterer miljørigtige produkter og yder en enorm indsats for klimaet. 

Tjek baggrunden for den virksomhed du handler hos

Mange virksomheder reklamerer i høj grad for deres store klimaorientering. Men mange greenwasher også deres involvering i diverse klimarelaterede aktiviteter for at fremme interessen ved deres egen virksomhed. Det kan derfor være en god ide at tjekke op på produktet og den bagvedliggende virksomhed i bestræbelsen på at sikre, at de produkter du erhverver lever op til de krav du har til produktet. Du kan typisk gå ind og aflæse virksomhedens ESG-rapport på hjemmesiden, hvis du er interesseret i at kunne identificere firmaets holdning til klimarelaterede problematikker. Der kan nemlig være stor forskel på hvordan de forskellige virksomheder håndterer klimatilgangen.