Type to search

Karriere Livsstil Motion Sundhed Uncategorized

3 råd til en bedre arbejdsstilling

Share

Der er skabt en arbejdskultur i Danmark, hvor computeren og det stationære arbejde vinder frem på stort set alle arbejdspladser. Desværre er vores kroppe ikke skabt til dette – vores krop har bedst af at bevæge sig og helst bevæge sig ofte. 

Man sidder meget stille i løbet af en almindelig arbejdsdag. Ryggen og nakken er i siddeposition udsat for et statisk pres, da det er de samme muskelgrupper, som skal holde kroppen oppe i mange timer. Musklerne bliver ofte trætte og man falder sammen. Det giver øget belastning på rygsøjlen og nakkehvirvlerne, som kan give et ubehag i kroppen.

Løsninger til en bedre arbejdsstilling

Løsninger er heldigvis mange, og simple. Mere bevægelse i hverdagen vil kunne aflaste de pressede muskelgrupper, da andre muskelgrupper får lov til at komme i spil. Bevægelserne øger også blodgennemstrømningen, som sikrer næringsstoffer til musklerne og fjerne affaldsstoffer, som kan ophobe sig ved langvarig statisk aktivitet. 

Ud med de dårlige vaner

Det kan være svært at bryde sine vaner. Dette betyder dog også, at hvis det lykkes at tillære sig en god ny vane er chancen for den holder ved også stor. 

1: Skift arbejdsstilling

Det er vigtigt at skifte arbejdsstilling ofte. Ideelt set skal man skifte stilling hvert 15 minut. Mange glemmer dog dette, og sidder fast i den samme stilling flere timer ad gangen. Man kan skifte arbejdsstilling ved at rejse sig op og arbejde i 15-20 minutter, men det kan også sagtens være mindre ændringer. Man kan eksempelvis sætte sig tilbage i stolen eller helt frem på kanten af stolen.

Den rigtige arbejdsstillinger findes ikke. Alle stillinger belaster din krop. Det vigtige er blot at skifte stilling ofte, så man spreder belastningen ud på så mange muskelgrupper som muligt.

2: Tag en omvej

Man har en tendens til altid at tage den korteste vej til printeren, efter en ny kop kaffe, ud på toiletter og så videre. Her snyder man faktisk sig selv for nogle gode skridt og noget ekstra bevægelse. Prøv i stedet at bruge toilettet længst væk eller tag en kop kaffe på under- eller overetagen. så kommer du også lidt ud og snakke med nogle andre kollegaer. 

3: Tag et møde ‘on the go’

Rigtig mange døjer med problemer fra nakke og ryg, sandsynligvis også dine kollegaer. I kan derfor begynde at italesætte problemer og igangsætte små justeringer sammen. I kan for eksempel prøve at tage et møde ‘on the go’ og holde mødet under en gåtur. Det kan enten være en gåtur rundt på arbejdspladsen eller ude i naturen. 

Arbejder du hjemme? 

Hvis du sidder derhjemme og arbejder, kan det være svært, at huske sig selv på at skifte stilling. Det kan også være svært rent faktisk at have forskellige arbejdsstillinger, fordi man ikke har en god computerstol eller et hæve sænkebord. Det er derfor ekstra vigtigt at huske sig selv på, at gå nogle ture. Det er vigtigt at huske på god IT-sikkerhed, når man arbejder hjemme. Husk derfor at slukke eller låse din computer når du forlader den på hjemmearbejdspladsen.