Type to search

Karriere Livsstil

4 tips til at finde de rigtige medarbejdere, når du skal hyre

Share
Ansættelsesproces

“Hvordan finder vi den helt rigtige rigtige medarbejder?”

Hvis du sidder som ansvarlig for ansættelser eller talentudvikling og har tænkt denne tanke, er du ikke alene.

For hvilken virksomhed, stor som lille, ønsker ikke at finde den perfekte kandidat? En kandidat der både kan løse opgaverne til punkt og prikke og samtidig er en fornøjelse at sludre med til frokost eller over en øl i fredagsbaren.

Og det er vigtigt af flere årsager, at det er den rigtige medarbejder, der får jobbet.

Det kan hurtigt koste rigtig meget tid og ikke mindst penge at ansætte: Jobannoncering, screene kandidater, afholde samtaler, få kontrakten på plads, oprette medarbejderen i blandt andet lønsystemet og få medarbejderen kørt ind og oplært.

Derfor er det også altid vores anbefaling, at I som virksomhed er knivskarpe, når I skal ud og finde jeres næste kollega. 

Men hvordan sørger I for effektiv rekruttering og i sidste ende ansættelse af den perfekte medarbejder?

Det sætter vi fokus på i dette blogindlæg, hvor vi kommer med fire gode tips:

#1 – Kompetenceafklaring – Hvad har I brug for?

Det lyder måske banalt, men det er hamrende vigtigt.

Det første skridt i en rekrutteringsproces, må, skal og bør være at i bliver helt skarpe på, hvilke kompetencer den nye medarbejder skal have.

Derfor bliver i nødt til at få kompetenceafklaring som begreb på banen. 

Stil blandt andet jer selv de her spørgsmål og reflektér grundigt over svarene:

  • Hvilke opgaver skal den nye medarbejder løse?
  • Hvilke faglige kompetencer kræves for at løse de opgaver?
  • Hvilke sociale og personlige kompetencer vil passe godt ind i vores team?
  • Flugter denne ansættelse med vores overordnede strategi og retning?

Med en grundig kompetenceafklaring vil I være endnu skarpere på de kompetencer, den nye medarbejder skal besidde. 

Få friske øjne på sagen

Oplever I allerede et stort arbejdspres på de medarbejdere, der arbejder med rekruttering og talentudvikling? 

I disse situationer kan det skabe værdi for jeres virksomhed at få friske øjne på jeres rekrutteringsproces.

Her kan et rekrutteringsbureau være en rigtig fornuftig samarbejdspartner, da denne slags bureauer er specialister i netop rekruttering. 

Udvalget af rekrutteringsbureauer er stort. Sørg derfor for at finde et bureau, som matcher jeres kerneværdier som virksomhed.

#2 – Hyr et rekrutteringsbureau og spar tid og penge

Før nævnte vi det med de friske øjne.

Men der er flere gode argumenter for at involvere et rekrutteringsbureau i jeres rekruttering.

Hvis du allerede arbejder med rekruttering, ved du nemlig udmærket godt, at det altid er en tidsrøver af dimensioner.

Når jeres kompetenceafklaring er på plads, starter det hårde benarbejde nemlig:

  • Formulering af jobopslag
  • Få jobopslagene ud og leve på diverse jobportaler
  • Læse og screene hundredvis af ansøgninger
  • Arrangere samtaler
  • Facilitere opgaver og test til interessante kandidater
  • Ny runde med samtaler
  • Udformning af kontrakt og kontraktforhandlinger

Det siger sig selv, at det kræver mange mandetimer fra formentlig flere af jeres medarbejdere at komme omkring de ovenstående trin. 

Og det tager tid, som i ellers kunne have brugt til at udvikle og vækste jeres virksomhed. 

Lad derfor rekrutterings eksperterne om dette, og så kan I fokusere alt jeres energi på de områder, som I mestre. Om end det er at sælge et fysisk produkt såsom møbler online, eller om I fysisk bygger fritidshuse til den danske befolkning. Mulighederne er mange!

Men det koster selvfølgelig penge at få hjælp fra professionelle konsulenter. Dog er vi ikke bange for at tippe om,  at pengene er givet godt ud for dig og din virksomhed. 

Hvorfor? Fordi i sparer en hulens masse tid ved at overlade rekrutteringen til dem, som rent faktisk ved hvad de laver. 

#3 – Få en sparringspartner til udviklingen af jeres virksomhed 

Et andet godt tip når i skal rekruttere, handler grundlæggende om at bruge anledningen til at reflektere over jeres virksomhed:

  • Hvor er i på vej hen?
  • Hvad er jeres største udfordringer?
  • Hvilke opgaver står i overfor – både på kort, mellem og lang bane?

Sådan en refleksion kan i mange tilfælde skabe nye aha-oplevelser, der altid er gode for en virksomhed.

Et problem kan dog ofte være, at det er de samme ledere og mellemledere i jeres virksomhed, der har disse samtaler. Og kan man fortsat kigge på virksomheden med nøgterne og ærlige øjne, når man har været del af den i måske en årrække?

Her er vores bedste råd, at i åbner døren til jeres maskinrum og får flere øjne til at give deres besyv med. 

#4 – Gør jeres ledere skarpere

Vi tror indgående på, at gode virksomheder – der vækster, udvikler sig og er gode arbejdspladser med et sundt arbejdsmiljø for medarbejderne – har godt lederskab.

Det gode lederskab  skal gerne være synligt og virksomt på alle niveauer:

  • Fra toplederen der lægger de langsigtede retninger og strategier og er skarp til at kommunikere dem videre i systemet. 
  • Til mellemlederen der er det vigtige bindeled og får visionerne gjort konkrete.
  • Og gruppelederen der organiserer sit team og løser opgaverne.

Og særligt godt lederskab fra toppen af virksomheden er vigtigt, når det kommer til rekruttering. Derfor må I ej forglemme at udvikle og dygtiggøre jeres nuværende ledere

En god leder har et hands-on overblik over virksomhedens udvikling og behov – og hele tiden et øje for fremtiden. Og den viden skal i den grad ‘aktiveres’ og bruges til at forme virksomheden fremover. Også ved ansættelses- såvel som onboarding processer. 

Tip: Fokusér ligeledes på god ledelse af deltidsansatte. Meget er sagt og skrevet om god ledelse, men ofte er den specifikke ledelsesform af deltidsmedarbejdere overset. Denne ledelsesform adskiller sig, og det er akkurat lige så vigtigt at fokusere og være opmærksom på disse forskelle. 

Det var vores 4 tips til at finde den bedste medarbejder, når du skal hyre.

Og ja, vi ved det godt. Vi har meget på hjerte, så det blev en længere omgang. 

Hvis vi kort skal opsummere, så er vores tips:

Kompetenceafklaring – Start jeres rekrutteringsproces med at blive skarpe på, hvilke faglige og personlige kompetencer i har brug for i teamet.

Få friske øjne på sagen – Et bureau kan spare jer tonsvis af værdifuld tid, når det kommer til selve rekrutteringsarbejdet.

Få en sparringspartner – Aktivér dit netværk. Snak med dine venner og bekendte. Få kort sagt indspark til virksomhedens udvikling fra andre. Det vil gøre jer skarpere på jeres behov, når i skal rekruttere.

Fokus på ledelsen – Uden en aktiv, god og proaktiv ledelse bliver det svært at sikre gode mulighed for rekruttering.