Type to search

Kost Livsstil Mad Sundhed

5 råd til at få sundere kostvaner

Share

Mange mennesker ønsker at leve et sundt og aktivt liv, med gode kostvaner. Selvom det kan lyde banalt, er det lettere sagt end gjort. Det kan være svært at vide, præcis hvilken sammensætning af mad du bør indtage og hvor mange måltider om dagen

Derfor har vi samlet 5 råd der kan hjælpe dig på vej mod en sundere kost, og tilmed hjælpe til at smide overflødige kilo. Hvis du søger yderligere inspiration til at holde vægten, eller måske smide et par kilo, kan du læse vores vores guide til “sådan holder du vægten hele året”. 

Lav en madplan

En gode måde, hvorpå du kan minimere indtaget af usunde og unødvendige madvarer, er ved at lave en madplan. Således kan du, afhængigt af detaljegrad, planlægge din dag og din uge ned til hvert enkelt måltid. Derved har du et overblik over hvad du skal handle ind og hvad du skal tilberede de respektive dage. Dette kan være en måde at undgå de usunde indkøb på. 

Indtag varieret kost

Ved at variere kosten, sikrer du, at kroppen får de forskellige næringsstoffer den har brug for. Det nytter ikke, at spise pasta og kødsovs 6 ud af 7 dage om ugen, da du herved går glip af andre madvarer, med andre næringsstoffer. Derfor skal du i din madplan, inkorporere flere forskellige kilder til eksempelvis kulhydrat, protein og fedt.

Spis fisk to gange om ugen 

Og nu hvor vi er ved madplanen, så gør du klogt i at inkorporere fisk i denne, mindst to gange om ugen. Fisk og de Omega-3 fedtsyrer fisk indeholder, er både sunde bidrager til at opretholde både hjertets, hjernens og dit syns funktionalitet. Hvis du ikke er pjattet med fisk, eller bare træt af de frosne udgaver fra supermarkedet, bør du måske overveje frisk fisk i stedet. Her vil du med garanti få en helt anden smagsoplevelse, der måske kan vække din lyst til fisk igen. 

Forbered snacksene

Holder du også af en snack eller to i løbet af dagen, så kan du med fordel også planlægge disse. På den måde, kan du bedre kontrollere dine mellemmåltider og hvad disse skal bestå af. Herved kan du nemmere navigere uden om de usunde muligheder.

Gå efter mærkerne

Når du handler ind, er det en god idé, at vælge fødevarer der har forskellige mærkater på emballagen. Dette kan være eksempelvis være Nøglehullet eller Fuldkornsmærket. Ved at vælge varer med disse mærker, sikrer du dig, at varerne lever op til de officielle kostanbefalinger.

Vælg takeaway med omtanke

At spise sundt betyder ikke nødvendigvis, at du skal udelukke muligheden for take away i din kostplan. Det betyder i stedet, at du måske bør overveje, hvilken slags take away du bestiller. Så hvis du f.eks. har lyst til en snasket burger, kan du i stedet bestille en lækker pokébowl, mexikansk eller en sandwich. På den måde giver du ikke dig selv for mange restriktioner, og kan spise bestilt mad med god samvittighed.