Type to search

Meditation

De bedste apps mod stress

Share
apps mod stress

Har du stress? At føle sig stresset, er helt normalt. Men hvis du ikke passer på og tager hensyn til dig selv, kan du risikere, at din stress kammer over og langsomt siver ind i dit arbejds-, privat- og familieliv.

For mange er stress især knyttet forholdet til deres telefon. Den ringer, den vibrerer, den er fyldt med sociale medier, der pinger dig med endeløse notifikationer eller giver dig FOMO.

Men telefonen kan også hjælpe dig, når du føler dig stresset eller presset.

Har du brug for at komme helt ned i gear? Eller vil du gerne have nogle fif til, hvordan du forebygger stress? Så læs med og få nogle tips og anbefalinger til apps på din mobil, du kan bruge mod stress.

Symptomer på stress

Stress er i virkeligheden et signal til din krop om, at du har brug for at tage den med ro.

Du kan sagtens klare korte, afgrænsede, perioder med travlhed. Problemet opstår, når du er i en stresset situation for længe, eller har svært ved at se, hvornår den skulle stoppe.

Derfor er det vigtigt, at du lytter til din krop og holder øje med om, du i længere tid udviser stresssymptomer.

Nogle af de klassiske symptomer på stress er:

  • Uro i kroppen
  • Hovedpine
  • Søvnproblemer
  • Hjertebanken
  • Træthed
  • Koncentrationsproblemer
  • Tankemylder
  • Irritabilitet eller ubegrundet vrede
  • Hukommelsessvigt
  • Og andet

Bedste apps mod stress

Du kan finde mange apps mod stress på både App Store og Google Play. Og der er endnu flere hjemmesider og programmer, du kan besøge eller hente, som kan give dig hjælp med at håndtere din stress.

Men det er ikke kun dedikerede stress-apps, der kan lindre eller give dig en bedre ro, når du er stresset.

En notesapp

En app til noter er din bedste ven, når du vil forebygge stress. Det er mange grunde til.

Du kan eksempelvis føre en liste over, hvilke situationer der udløser din stress. Hvis du er bevidst om, hvad der sætter dine katastrofetanker og uro i gang, kan du også gøre hvad, du kan for at undgå de stressfaktorer – eller hvordan du bedst vil komme igennem de situationer. Hvis du er stresset over penge, kan du planlægge dine måltider, så du ikke bruger penge på take-out eller dyre måltider. Hvis du er stresset over en ridse på din telefon, der bliver ved med at vokse, kan du booke eniPhone reparation. Hvis det derimod er en social begivenhed, der sætter din stress i gang, kan du lave en aftale med venner, så du ikke skal være alene blandt fremmede.

Du kan ikke planlægge dig ud af alt. Men du kan gøre tingene lettere for dig selv, hvis du er forberedt.

App til mindfulness og meditation

Hvis du kan mærke en kæmpe uro i din krop, kan du meditere. Mindfulness og meditation er godt til at afvæbne den værste stress, så du lettere kan komme videre. Selv hvis du skal lave noget, du finder ubehageligt.

Der er mange gode meditationsapps. Hvis du gerne vil undgå at betale penge for dem, kan du også gå på YouTube og søge efter beroligende musik eller en guidet meditation med en ekspert.

Hvis din kropslige uro er virkelig slem, kan det også anbefales, at du fylder en håndvask med vand, og dypper hele dit hoved ned i vandet i ti-femten sekunder. Det aktivererdykkerrefleksen, som sænker din puls og virker beroligende.

Et simpelt og let videospil på mobilen

Et spil på mobilen kan også virke afstressende. Det lyder selvmodsigende, fordi videospil ofte er mere kendte for at have sværhedsgrader, et højt tempo og mange blinkende lys. Men hvis du vælger det rette videospil til dig, har du noget, som kan tage dine tanker væk fra det, der stresser dig.

Et spil som Tetris er endda blevetbrugt til at behandle PTSD.

Hvis du vælger et mobil- eller tabletspil, der er meget energikrævende, kan det være en god idé at slutte din iPad til en vægoplader eller enpowerbank. Det går ikke, at du begynder at stresse over dit batteris levetid, når du forsøger at slappe af.
Føler du dig stadig urolig? Så læs vores artikel med råd om, hvordan du kommer i balance i dit liv.