Type to search

Livsstil Sundhed Velvære

Kom i balance med disse gode råd

Share

Kan du mærke, at du mangler én eller anden form for balance i dit liv? Så er du ikke alene. I det moderne Danmark er der mange mennesker der har en oplevelse af, at de bruger hele tilværelsen på at løbe fra aftale til aftale. Man når aldrig rigtigt at føle sig tilstede, og har svært ved at mærke sig selv.  Der er nogle mennesker, der trives i dette, men rigtig mange har egentlig brug for, og lyst til noget andet. Det kan være rigtig svært at skulle ændre sine vaner, og det gøres derfor bedst i små trin. Vi giver dig her nogle idéer til, hvordan du lige så stille kommer i gang med at geare ned og være mere tilstede i hverdagen.

Indfør rutiner i din hverdag

En let ting du kan starte med, er at indføre nogle små rutiner i løbet af din dag. Disse skal hverken være lange eller kompliserede. En rutine er blot til for at give hjernen og kroppen ro. En idé til en let hverdagsrutine er fx. At lave en god kop the og drikke den helt uden distraheringer, hver aften før du går i seng. Du kan også begynde hver morgen helt uden skærme, eller læse et kapitel af en god bog hver eneste dag. Mulighederne er rigtig mange. Bare du vælger noget simpelt og rart, der får dig tættere på dig selv, og væk fra larm og stress. Med tiden kan det blive helt svært at undvære dine små åndehuller – så det gælder bare om at blive ved.

Prioritér din søvn

Noget andet som vi danskere generelt er for dårlige til, er at få vores søvn. Søvnen er ellers meget, meget vigtig for vores sundhed og velvære. På kort sigt vil mangel på søvn gøre dig irritabel, og ustabil, og nedsætte din evne til at fokusere og lære. På lang sigt kan manglende søvn resultere i en lang række psykiske og fysiske problemer.

Vi anbefaler derfor stærkt, at du sørger for at sove mellem 7 og 9 timer hver eneste nat. Du skal gerne ramme minimum 8 timer i gennemsnit. En god nats søvn kan virkelig gøre underværker for din velvære. Sørg derfor ikke kun for at få nok søvn, men også for at få en god søvn. Dette kan du gøre ved at lufte godt ud på dit soveværelse og undgå alle skærme en halv time inden du skal sove. Det blå lys fra skærme hæmmer nemlig kroppens produktion af melatonin, som er dét hormon, der styrer din søvn.

Forøg dit fokus

Et sidste godt tip til at få mere ro og balance i din hverdag er, at øve dig i at fokusere på én ting ad gangen. Det kan lyde simpelt, men er et meget effektfuldt tip. Faktisk er det hele filosofien bag det meget populære og effektfulde mindfulness. Øv dig derfor i at øge din koncentration i hverdagen. Fokusér kun på hvad der sker i nuet, og prøv at tilsidesætte alle andre tanker og bekymringer. Det kan være rigtig svært at gøre, men det bliver lettere med tiden. For at hjælpe dig lidt på vej kan du fx. Øve dig i at meditere. Meditation er en øvelse i at tømme dit sind for tanker. Det kan derfor være meget anvendeligt i hverdagen, når du vil undgå at tanker og bekymringer ræser afsted. Du kan læse mere om hvordan du begynder at meditere her.