Type to search

Livsstil Sundhed

4 råd til en god nattesøvn

Share

Søvn er utrolig vigtig for vores krop. Den er afgørende for vores sundhed og humør, men alligevel kan de fleste af os have problemer med at få nok timer under dynen. I kolde måneder som disse, er det især vigtigt at give kroppen dens nødvendige søvn. Søvnmangel kan nemlig have en negativ effekt på kroppens immunforsvar, som er særligt udsat netop nu.

I denne artikel kommer vi med en række gode råd til nattesøvnen. Med en veludhvilet krop og sind, vil du nemlig få langt mere overskud til hverdagen!

Skab gode rammer for din søvn

En god nattesøvn opnås bedst i et roligt miljø. Derfor bør et soveværelse indbyde til afslapning og her er mørke, moderat temperatur samt ro helt essentielt. For de af os, som deler seng med vores bedre halvdel kan snorken dog sætte en stopper for den fredfyldte stemning, og gøre natten utrolig lang. Heldigvis kan midler såsom Asonor næsepray hjælpe med at bekæmpe den irriterende snorken.

Skær ned på koffeinen

For de fleste er en kop kaffe eller anden form på koffeinrig drik en fast del af hverdagen. Herigennem får vi et skud tiltrængt energi, til de tidlige morgener eller sene eftermiddage. Dog skal man være påpasselig med mængden af koffein man indtager, samt hvornår på dagen man indtager det. Hvis du har svært ved at falde til ro om aftenen, er en god huskeregel derfor at stoppe ens koffeinindtag før kl 17.

Oprethold et stabilt søvnmønster

En anden vigtig faktor for god nattesøvn er en regelmæssig og stabil døgnrytme. Forsøg derfor at stå op og gå i seng på nogenlunde faste tidspunkter. Hvis ens døgnrytme er for vekslende kan det være svært at få den søvn man har brug for. Dette kan som sagt have negative konsekvenser for vores helbred. Udover en stabil nattesøvn kan vitaminer også gavne vores helbred og immunforsvar – her har VitaYummy et stort udvalg. 

Undgå skærmtid om aftenen

Du har sikkert hørt det før – telefonen skal helst lægges væk inden sengetid. Det blå lys fra telefonens skærm hæmmer nemlig produktionen af  af søvnhormonet melatonin. Dette gør det sværere at for kroppen af falde til ro, da lyset fra skærmen er med til at holde kroppen vågen. Så selvom det kan kan være fristende og ligge og se film eller anime i sengen, så gør man sig selv en tjeneste ved at skære ned på skærm bruget inden sengetid.