Type to search

Motion Sundhed Uncategorized

Sådan får du motion ind i en travl hverdag

Share
mennesker krydser gade - motion i hverdagen

Du ved motion er vigtigt. Du ved, det afhjælper stress, forebygger sygdomme og udløser glædes-endorfiner. Alligevel tager den ene dag den anden, og det er pludselig lang tid siden, du sidst kørte medlemskortet igennem døren til det lokale træningscenter. Måske har du sværere ved at holde vægten og passe dine bukser?

Frygt ikke. Motion behøver ikke foregå i træningscenteret, mens du sveder over en spinningscykel. Du bevæger dig højst sandsynligt mere i dagligdagen, end du tror, men du tænker ikke over det, da det er almindelige aktiviteter. Hvis du købte en aktivitetsmåler til håndleddet, vil du sikkert blive overrasket over, hvor mange skridt du tager på en dag. 

Her får du tre måder, du nemt, hurtigt og effektivt kan snige mere motion ind i hverdagen. 

Gå på arbejdet

En oplagt måde at få motion ind i hverdagen er ved at gå på arbejdet. Løbetræning, triathlon og marathon er blevet en folkesport i Danmark, og derfor er gåturen desværre blevet undervurderet. Det er en skam, for du forbrænder ca. 300 kalorier i timen, når du går.

At gå på arbejdet er en nem måde at nå op på de berømte 10.000 skridt, som mange eksperter anbefaler, du tager hver dag. Det kan være svært med et stillesiddende arbejde. 

Der er to fordel ved at gå på arbejdet. For det første er det nemt. Det eneste, det kræver, er nogle gode sneakers, men ellers behøver du ikke bruge noget udstyr. 

For det andet er det optimal udnyttelse af tiden. Du skal alligevel transportere dig, så du slår to fluer med ét smæk. Hvis du har langt til arbejdet, så stå af bussen eller parker bilen et par kilometer før, og gå resten af vejen. Du behøver heller ikke gå hver dag. Start med at gøre det en gang om ugen og se, hvordan det går. 

Gør hjemmet skinnende rent

Fysisk aktivitet er fysisk aktivitet, og så er det ligegyldigt om du slæber tunge vægte eller svinger støvkluden. Indrømmet. Det er ikke alle rengøringsopgaver, der giver lige meget sved på panden. Men tænk over, hvor meget du bevæger dig, når du bukker dig for at komme ind med støvsugeren under sengen og strækker dig for at nå spindelvævet i hjørnerne. 

Sæt din yndlingsmusik på og tag en svingom med moppen eller tag tid på, hvor hurtigt du kan vaske gulvet. Det skal nok få pulsen op. 

Lagengymnastik tæller også

Hvis du undrer dig over, om sex også tæller som motion, så er svaret ja. Ifølge et canadisk studie forbrænder unge mænd i gennemsnit 4,3 kalorier i minuttet under selve akten, og unge kvinder forbrænder 3,1 kalorie i minuttet. Du kan derfor sagtens finde det flotte lingeri frem og nyde en god lang nat eller dag på langs i godt selskab. Og hvis du er alene kan du jo altid spice det op med et nyt sexlegetøj

God fornøjelse med hverdags-motionen

Vi håber, du kan bruge vores tre råd til at bevæge dig mere, selvom dine dage allerede er fyldt op med gøremål, aftaler og aktiviteter. Husk at lidt motion er bedre end ingenting, så start i det små og vær stolt af dig selv over det det, du når.