Type to search

Kost Motion Sundhed

Sådan passer du på din krop og dit sind i sporten

Share

Der er ingen tvivl om, at det er fantastisk at dyrke sport. Det er sundt, både for krop og for sjæl. Mange af os der har lidt problemer med at komme i gang med træningen er nok fristede til at tænke, at alt er løst når man blot engang er blevet ‘bidt’ af en sport. Der findes dog mange særskilte udfordringer der er forbundet med dét at dyrke sport på et højt niveau. Disse kan både være af fysisk og mental karakter, og er altid noget, man kan arbejde med. Du skal altså ikke være bange for, at give den gas med sporten. Dog er det en god idé at være opmærksom på de hjælpemidler, der er til rådighed, når du støder på et bump på vejen. I denne artikel har vi fokus på dét, der ofte kan være det sværeste; det mentale.

Mentaltræning til dig, der selv dyrker sport

Hvis du selv dyrker sport på et ambitiøst niveau, kender du garanteret til præstationsangsten. Frygten for at fejle er ofte stor blandt atleter. Sport kan nemlig ofte kun handle om at præstere – særligt når niveauet er højt. Denne frygt kan paradoksalt nok ende i, at din evne til at præstere bliver forringet. Dit fokus ødelægges af destruktive tanker, og du udlever som resultat ikke dit fulde potentiale.

Præstationsangst og lignende er et meget almindeligt fænomen blandt mennesker – særligt mennesker, der ofte skal præstere. Heldigvis kan du lære at styre og håndtere din angst vha. En mentaltræner, med særligt fokus på sport. Her vil du få hjælp til at bearbejde og konfrontere dine hæmmende frygter. Du vil både lære dig selv at kende som person, og optimere dine sportslige præstationer.

Til dig der er sportsforældre

Selv hvis det ikke er dig, der dyrker sport på et højt niveau, kan du faktisk stadig have gavn af et forløb med en sportspsykolog. Dette gælder i særdeleshed, hvis du har et meget talentfuldt eller ambitiøst barn. Det kan være svært som forældre, at forholde sig naturligt til sådan en situation. Ofte bliver man for ivrig på sit barns vegne, og kan derfor ubevidst komme til at presse dem. Dette er naturligvis hverken sundt for forældre eller barn. Her kan det være gavnligt at have nogle fælles samtaler med en sportspsykolog, så man kan sikre en sund og transparent relation til hinanden og til sporten. Jo tidligere i dit barns sportslige engagement i begynder denne snak, des bedre. Her kan vi anbefale en mentaltræner som HH Mentality, der tilbyder særlige forløb for børn og deres forældre, samt oplæg i skoleklasser eller sportsklubber.

Andre tips til et aktivt liv

Der er som sagt masser af fordele ved at dyrke sport – også selv om det ikke er på det højeste niveau. Selv sport på et mere moderat niveau har en gavnlig virkning på alle områder af dit liv. Vil du gøre det lidt lettere at holde fast i din træning, er det ofte en god idé at gøre træningen så sjov som muligt. Dette kan fx være ved at anskaffe dig nogle sjove gadgets, der kan motivere dig til at holde dig aktiv. Afhængigt af hvilken sport du dyrker, kan forskellige gadgets være bedre end andre. Løber du, kan du her læse mere om de bedste gadgets til løb.

Derudover kan det også være en god idé at variere den type sport, du dyrker. Dette gælder særligt, hvis du har svært ved at blive vild med en enkelt sportsgren. For at holde dig interesseret i en aktiv livsstil kan det derfor være en god taktik til hele tiden at holde dig ved ilden. Jo flere forskellige sportsgrene du prøver af, jo større sandsynlighed er der også for, at du finder noget du elsker. Alternativt kan du vælge at sætte dig fast på en 2-3 forskellige sportsgrene, som du kan dyrke på forskellige tidspunkter af året. Det kunne fx være udendørs løb om sommeren, og så indendørs crossfit om vinteren.

Kostplan

Hvis du dyrker sport i forbindelse med et vægttab, er det ekstremt vigtigt, at du også har fokus på din kost. Mange mennesker tror, at man kan spise hvad man vil, så længe man “betaler” for det i træning. Dette er dog helt forkert, og vil virkelig sætte en stopper for dit vægttab. I stedet skal du holde dig for øje, at det kun er ca. 20% af dit vægttab der kommer fra fysisk aktivitet. De resterende 80% kommer fra din kost. Det er derfor vigtigt, at du holder dig til en rigtig stram kostplan, hvis du virkelig vil se resultater i din vægt.

For at gøre dette lidt lettere, kan du bruge en kalorieberegner til at udregne, hvor mange kalorier du skal have om dagen, baseret på dit aktivitetsniveau, alder, og køn. Når du har regnet ud, hvor mange kalorier du skal have om dagen, skal du så sørge for at holde øje med alt hvad du spiser. Dette er nok noget af det sværeste ved et vægttab.

Du kan selvfølglig også bare dyrke sport for at holde dig glad, og igang. Gør du dette skal du bare spise som du plejer – evt. En anelse mere, hvis du dyrker meget sport. Det er igen bare vigtigt, at du ikke falder i fælden, hvor du føler at du kan belønne dig selv med slik og kage, hver gang du har trænet. Ellers ender du rigtigt hurtigt med at tage på.   

Tags:

You Might also Like