Type to search

Sundhed

Skab en morgenrutine som giver dig balance

Share

Vi kender alle følelsen af at få det forkerte ben ud af sengen. Det kan ikke blot ødelægge ens morgen, men også resten af ens dag. Der findes derfor ikke noget bedre end at få en god, sund og solid start på dagen. Du får herunder 4 bud på hvordan du skaber en sund og holdbar morgenroutine, som vil give dig overskud fra øjeblikket du slår øjnene op om morgenen. 

Drop snooze-knappen 

For mange af os starter morgenen med et vækkeur, som rusker os ud af vores dejlige søvn. I dette moment kan det være meget fristende at aktivere snooze-knappen, vende sig om og skrabe et par minutters søvn mere sammen. Selvom det føles lækkert i de få minutter det varer, så har det en kontraproduktiv effekt. Kroppen bliver nemlig forvirret over den kontrastfyldte tilstand af at være vågen og sovende, som kan lede til træthed i løbet af dagen. Drop derfor snooze-knappen! Et tip: Læg telefonen væk fra sengen, når du går i seng, så er du nemlig tvunget til at stå op for at slukke alarmen. På denne måde kommer du op og igang fra første gang alarm-klokkerne går.    

Forkæl dig selv 

Når du har fået hevet dig selv væk fra den varme dyne, så fortjener du at forkæle dig selv. Her gælder det om at finde lige præcis den ting som giver dig et smil på læben. Det kan være en god kop kaffe, en lækker overnight oat med bær eller et koldt glas vand med mynte og citron. Hjælp dig selv på vej og forbered din lille morgen-forkælelse aftenen før så det er nemt at hive den op af skuffen eller ud af køleskabet. Imens du nyder dagens første godte så husk at træk vejret dybt og nyde morgenens stilhed. På denne måde træner du selv i at være i nuet og mærke din krop. 

Stræk dig frisk 

Selvom kroppen har fået en bedre vækning og en dejlig forkælelse, så kan der stadig godt være lidt vej før du føler dig helt vågen. En måde at skabe gode forudsætninger for dagen er at strække dig frisk. Du behøver hverken at hoppe i træningstøj eller finde løbeskoene frem her. Du skal blot finde en finde god yoga- eller udstræksvideo på YouTube og følge instruktørens rolige bevægelser. Hertil er det naturligvis rart at have en god yogamåtte at ligge på. Når du strækker ud om morgenen udskiller du serotonin og dopamin, som giver dig en følelse af velvære, så du er klar til at møde dagens udfordringer. 

Vågn med et koldt gys 

Enhver rolig og afslappende morgen må desværre ende på et tidspunkt. Her kan du hjælpe din krop på vej ved at slutte dit morgenbad af med et koldt gys. Ved at holde dig under den kolde bruser i 2-3 minutter giver du kroppen en følelse af øjeblikkelig friskhed, som hjælpe dig med at blive helt klar til dagen. Yderligere giver det kolde gys en øget mængde af lykkehormonet endorfin, en øget blodgennemstrømning, en strammere hud, en øget kalorieforbrænding og et boost til immunsystemet. Slutter du derfor morgenen af med et koldt skyl under bruseren vil du føle dig mere oplagt til dagen der venter.