Type to search

Karriere Uncategorized

Skal du åbne din første butik? Få 3 essentielle råd med på vejen.

Share

Skal du til at åbne en butik eller har du netop åbnet din første? Der er rigeligt at se til. Her får du dog tre essentielle råd, som er værd at tage til sig med det samme. Det kan være med til at give dig en sikkerhed og ro i maven i en tid, der ellers er meget usikker.

Skab overblik og struktur fra start

Som butiksejer har du 1000 ting at se til. Ikke bare den første uge eller den første måned. Det er benhårdt arbejde og du er på i mange timer mange dage i streg. Overblik og struktur er dog dine bedste redskaber, som du har ved hånden.

Har du eksempelvis en række ungarbejdere ansat kan det give god mening at holde styr på disse, samt alle deres arbejdstimer mm. i ét samlet system. Tidsregistrering af dine ansatte giver samtidig både dem og dig en sikkerhed I, at alle får den præcise og aftalte betaling for deres arbejde. Førhen brugte butiksejere adskillige timer på at holde regnskab i excel skabeloner. De blev afleveret fysisk og skrevet under af ungarbejderen og sendt frem og tilbage. Dette var selvfølgelig noget rod. 

Ved at samle al timeregistrering og dine medarbejderes timesedler har du mere tid til netop at koncentrere sig om det vigtige – din butik og dine ansattes udvikling. 

Få sikkerhed

I disse tider kan en butik hurtigt blive udfordret med restriktioner på kryds og tværs. Starter du egen butik bør du derfor finde en a-kasse, som lever op til selvstændige i Danmark. Der findes flere her, og det giver dig en tryghed, hvis der nu skulle ske noget uventet.

Pas på dit nye kæreste eje

Du har garanteret lagt en masse penge i din nye butik. Ikke bare for lokalerne men også for diverse inventar. Der er store udgifter bundet op på din virksomhed. Det ved indbrudstyvene også og især nystartede virksomheder er netop lokkemad for tyve. Her er der nemlig en god chance for, at der endnu ikke er opsat gode og funktionelle alarmsystemer endnu.

Overvågning af din butik kan og bør derfor også være en prioritet for dig. Både for dine ansatte og din butiks skyld. Forsikringsmæssigt kan der også være afgørende aftaler i spil. Hvis du har opsat god videoovervågning kan det samtidig hjælpe politi og myndigheder med at identificere tyvene og fange dem.

Du kan læse mere om gode råd til at sikre din virksomhed med overvågning her.

Sådan udvikler du på dit personale

Når du har styr på de to ovenstående råd, så er der skabt mere tid i din hverdag til noget af det allervigtigste: Medarbejderudvikling. Enhver, der har arbejdet i butik eller lignende, ved hvor afgørende gode medarbejdere kan være. De møder dine kunder hver dag og er dit ansigt og brand udadtil.

God medarbejderudvikling handler om at skabe de bedste forudsætninger for, at dine ansatte løbende tager mere ansvar og dermed bliver bedre til deres job. I sidste ende kan det være med til at løfte omsætningen markant.

Sørg derfor for at afsæt tid i pauser eller efter job på at tale med medarbejderen og forklar om nye udviklingstiltag og hvordan du eventuelt ser dem i de tiltag. Forhåbentlig giver de derigennem selv udtryk for, at de selv ønsker at få mere ansvar.

Skab interesse ved højtider

Som nystartet virksomhed handler det i høj grad om én ting: salg, salg og salg. Det er altafgørende for din overlevelse, når du netop har lagt mange timer og penge i projektet forud for åbningen. Black Friday er lige rundt om hjørnet. Sørg for, at du har en række interessante og gode black friday tilbud klar til dine kunder. På den måde kan du typisk optimere på salget.

Det samme gælder for andre højtider på året som jul, påske osv.