Type to search

Motion Sundhed

Styrk din sundhed med motion på arbejdspladsen

Share
Motion på arbejdspladsen

At dyrke motion på arbejdspladsen eller tage aktive pauser på arbejdet kan gøre en stor forskel for din sundhed og din arbejdsindsats. Disse små ændringer kan især være nyttige, hvis du har et stillesiddende job, hvor du tilbringer mange timer foran computerskærmen. Det kan nemlig være opslidende for både din mentale og fysiske sundhed, hvis ikke du får bevæget dig og skiftet positur i løbet af arbejdsdagen.

Ved at sætte fokus på aktive pauser og motion i arbejdstiden, kan du opleve:

  • Mere energi og glæde på arbejdet
  • At øge ilten til hjernen, hvilket kan øge din performance og produktivitet
  • Færre symptomer på stress
  • Færre arbejdsgener som ondt i nakken, ryggen eller lænden

Det er blot nogle af de positive forskelle, du vil opleve. Et studie foretaget af the Huffington Post understreger også fordele som bedre kreativitet, en bedre hukommelse og generelt bedre hjernekapacitet. 

Øvelser: Sådan kommer du i gang

Det kan være svært at finde tid i løbet af arbejdsdagen til at dyrke 30-60 minutters motion, men små ændringer og aktive pauser kan også gøre en forskel. Og når du gør det, vil du opleve at gennemstrømningen af blod til dine muskler og dit organ øges.

Du kan prøve at inkorporere disse små øvelser i løbet af dagen:

  • Lav leg raises imens du fx checker dine mails om morgenen
  • Tag trapperne istedet for elevatoren
  • Lav en aktiv øvelse i løbet af dagen foran din computer
  • Stå op foran computeren i løbet af dagen
  • Tag ud på en kort gåtur i løbet af din frokostpause

Hvis du vil have mere inspiration, kan du se denne video med flere øvelser til motion på arbejdspladsen. Se videoen sammen med din kollega, og lav øvelserne sammen – det er sjovt og styrker jeres sociale sammenhold på arbejdspladsen.

Hvis du døjer med smerter i lænden eller har andre kontorrelateret gener, findes der også masser øvelser mod det. Fx kan du prøve at lave denne hofteøvelse og køre dine hofter i store cikler. Du skal:

  • Placer dine hænder på din lænd
  • Spred dine ben lige over skulderbredde
  • Bøj svagt i dine knæ
  • Lav nu store cirkler med din hofte
  • 7 gange den ene vej
  • 7 gange den anden vej

Find mange flere øvelser til lænden her. 
Hvis du vil have råd til, hvordan du kan skabe den bedste arbejdsstilling, så læs 3 råd til en bedre arbejdsstilling.